Oppdatert: August 2021
Selv om vi alltid anbefaler å ha 'Finn min' eller 'Hvor er?' aktivert, så er det enkelte tilfeller hvor du trenger å deaktivere det, for eksempel om du har levert inn ditt produkt på service. Hvis du ikke gjør det, er enheten din låst og våre teknikere kan ikke utføre reparasjon på den.
Om ditt produkt er på service og du har blitt bedt om å deaktivere tjenesten, eller du skal selge/gi den bort, følg instruksene under. Vi har laget flere instrukser og du kan velge den som passer i ditt tilfellet.
Navn på tjenesten: Avhengig av operativsystemet du har eller språket enheten er satt til, så kan navnet på tjenesten være forskjellig:
Uavhengig av navn så er funksjonalitet den samme og brukergrensesnitt veldig likt. Men følger du guidene under og ikke ser at det står 'Finn iPhone' på din enhet, se etter 'Hvor er?' og motsatt.
Passord: For å skru av 'Finn min' eller 'Hvor er?' må du ha passordet til din Apple ID tilgjengelig. Har du glemt passordet kan du prøve å nullstille det på iforgot.apple.com eller ringe Apple Support på 24 05 51 33. Av sikkerhetsmessige årsaker er det ingen andre enn Apple som har tilgang til å endre passordet eller skru av Finn iPhone.
Det finnes flere fremgangsmåter for å skru av tjenesten, avhengig om du kan gjøre det direkte inne på enheten eller må bruke en annen Mac / PC eller iPhone / iPad.
For å skru av 'Finn iPhone' eller 'Hvor er?' på:
For Mac skrur du av tjenesten ved å:
For iPhone, iPad og iPod touch med iOS 12 eller eldre:
For iPhone og iPod touch med iOS 13 og nyere, eller iPad med iPadOS:
Åpne Innstillinger på din enhet > velg (navnet ditt) øverst i menyen > Scroll ned til du ser Hvor er? > Velg Finn (enhet) og slå av Finn (enhet). Du må skrive inn passordet til Apple ID'en din for å godkjenne at den fjernes fra tjenesten
Alternativt kan du åpne og logge på Hvor er?'-appen > Trykk på enheten det gjelder i listen som dukker opp > Scroll ned til du ser Fjern denne enhetene. Ser du ikke valget for Fjern denne enheten, bruk guiden i punktet over. Ikke trykk på Slett denne enheten. Det sletter alle data og innhold på enheten din og vil ikke være mulig å få tilbake med mindre du har tatt en sikkerhetskopi av enheten.
For Apple Watch:
Åpne Finn iPhone eller Hvor er?-appen på den telefonen Apple Watch er sammenkoblet med > Trykk på Apple Watchen i listen som dukker opp > Scroll ned til du ser Fjern denne enheten. Det er mulig du må bekrefte med Apple ID-passordet ditt
Pass på å følge instruksene under nøye slik at du ikke fjernsletter innholdet på enheten din. IKKE trykk "Erase/slett".
1. Gå til nettsiden www.icloud.com
2. Tast inn din Apple-ID og tilhørende passord
Om du blir bedt om en 'verifiserinskode', fortsett som beskrevet under. Blir du ikke bedt om en verifiseringskode, hopp videre til punkt 3b.
3a. Dersom du har 'Tofaktorautentisering' aktivert og blir bedt om en seksifret verifiseringskode etter å ha skrevet inn Apple-ID og passord, sjekk en av dine andre enheter som er pålogget med samme Apple-ID for tilsendt kode.
Har du ingen andre enheter eller ikke tilgang til dem for øyeblikket, så kan du allikevel skru av 'Finn iPhone' / 'Hvor er'. Dette gjøres ved å trykke på det lille 'Finn iPhone'-symbolet nederst til venstre på skjermen (rett under der man skal skrive inn koden), som vist på bildet under.
4. iCloud lokaliserer nå alle dine enheter (det kan ta litt tid).
5. Trykk på "Alle enheter" øverst midt på siden.
6. Alle enheter med 'grønn' prikk er enheter som er skrudd på og hvor 'Finn er' eller 'Hvor er?' får kontakt med enheten. Alle som har 'grå' prikk er enheter som er 'frakoblet', f.eks. fordi den har gått tom for batteri.
Spørsmål: Hva om jeg ikke finner enheten på listen?
Sjekk om den kan være koblet opp mot en annen Apple-ID enn den du har logget deg inn på icloud.com med. Om du har overtatt enheten fra noen andre, eller på et tidspunkt byttet Apple-ID, så kan det hende at Finn iPhone fortsatt er tilknyttet en tidligere Apple-ID.
Prøv å logge inn på nytt med en annen Apple-ID, og se om du nå får opp enheten i listen. Hvis ikke kan du ringe Apple Support.
7a. Har enheten din grønn prikk og det gjelder en iPhone, iPad eller Mac, fortsett til neste punkt (7b). Har enheten din en grå prikk og det gjelder en iPhone, iPad eller Mac, hopp til punkt 7c. Gjelder det en Apple Watch eller AirPods, uansett om de dukker opp med grønn eller grå prikk, hopp til punkt 7d.
7b. For iPhone, iPad og Mac med grønn prikk
Trykk på navnet ditt øverst til høyre på siden og så 'Kontoinstillinger'.
Under 'Mine enheter', trykk så på enheten som du ønsker å skru av 'Finn iPhone' eller 'Hvor er?'.
Deretter trykker du på krysset som du finner ved siden av navnet på enheten. Du vil få spørmål om du vil fjerne enheten fra konto. For å deaktivere tjenesten må du trykke på 'Fjern' og bekrefte endringen.
7c. For iPhone, iPad og Mac med grå prikk
I listen med enheter, trykk på krysset og "Fjern fra konto" eller trykk på enheten og velg "Fjern fra konto". Du har nå fjernet enheten fra 'Finn iPhone' eller 'Hvor er?'.
Spørsmål: Holder det at enheten står som "Offline" eller "Frakoblet"?
'Finn min' eller 'Hvor er?' er ikke slått av selv om enheten står som "Offline" eller "Frakoblet". Det betyr bare at innholdet er slettet, enheten er slått av eller utenfor rekkevidde. Den er fortsatt låst på en slik måte at vi på service ikke får reparert den, eller at en ny eier av enheten vil få spørsmål om å skrive inn din Apple ID og passord.
For å faktisk deaktivere tjenesten må du trykke på "Fjern fra konto" og bekrefte endringen, som vist på bildet over.
7b. For Apple Watch og AirPods
Finn enheten på listen og påse at de er offline/frakoblet. Du kan se at enheten er offline ved at det dukker opp en grå prikk.
Spørsmål: Hva gjør jeg om Apple Watch eller AirPods har en grønn prikk foran seg og ikke står som "Offline" eller "Frakoblet"?
For å gjøre dem offline, gjør ett av følgende, avhengig av hvilken enhet det gjelder:
Trykk deretter på krysset på høyre side og bekreft endringen ved å trykke på "Fjern" i vinduet som dukker opp.
Spørsmål: Holder det at enheten står som "Offline" eller "Frakoblet"?
'Finn min' eller 'Hvor er?' er ikke slått av selv om enheten står som "Offline" eller "Frakoblet". Det betyr bare at innholdet er slettet, enheten er slått av eller utenfor rekkevidde. Den er fortsatt låst på en slik måte at vi på service ikke får reparert den, eller at en ny eier av enheten vil få spørsmål om å skrive inn din Apple ID og passord.
For å faktisk deaktivere tjenesten må du trykke på "Fjern fra konto" og bekrefte endringen, som vist på bildet over.
1. Finn og åpne 'Finn iPhone' eller 'Hvor er?'-appen på en iPhone eller iPad
2. Tast inn din Apple-ID og tilhørende passord
3. iCloud lokaliserer nå alle dine enheter (det kan ta litt tid).
Tips: Hva om jeg ikke finner enheten min på listen?
Sjekk om den kan være koblet opp mot en annen Apple-ID enn den du har logget deg inn med. Om du har overtatt enheten fra noen andre, eller på et tidspunkt byttet Apple-ID, så kan det hende at Finn iPhone fortsatt er tilknyttet en tidligere Apple-ID.
Prøv å logge inn på nytt med en annen Apple-ID, og se om du nå får opp enheten i listen. Hvis ikke kan du ringe Apple Support.
4. I listen, trykk på den enheten du ønsker å skru av 'Finn iPhone' eller 'Hvor er?'
Spørsmål: Holder det at enheten står som "Offline" eller "Frakoblet"?
'Finn min' eller 'Hvor er?' er ikke slått av selv om enheten står som "Offline" eller "Frakoblet". Det betyr bare at innholdet er slettet, enheten er slått av eller utenfor rekkevidde. Den er fortsatt låst på en slik måte at vi på service ikke får reparert den, eller at en ny eier av enheten vil få spørsmål om å skrive inn din Apple ID og passord.
For å faktisk deaktivere Finn iPhone må du trykke på "Fjern fra konto" eller "Fjern denne enheten" og bekrefte endringen.